Projekt "NOWA PERSPEKTYWA - LEPSZY START" » O projekcie

 

 

 

Projekt "Nowa Perspektywa - Lepszy Start" (WDN - RPDS - 09.01.01-02-0058/16) jest przedsięwzięciem realizowanym w okresie od 1 stycznia 2017 do 31 grudnia 2018 roku, przez Województwo Dolnośląskie / Wydział Edukacji i Nauki, w ramach Osi 9 - Włączanie społeczne, Poddziałanie 9.1.1 - Aktywna integracja - konkursy horyzontalne. Jest projektem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 - 2020.

 

Projekt realizowany jest w partnerstwie 9 dolnośląskich samorządów, którymi są Województwo Dolnośląskie, jako Partner Wiodący, Gmina Wrocław oraz 7 powiatów: bolesławiecki, lubański, lwówecki, świdnicki, jeleniogórski, wrocławski i wołowski. Projekt realizowany jest przez 12 Realizatorów, jednostki organizacyjne Partnerów projektu t.j. 11 młodzieżowych ośrodków wychowawczych (Wrocław, Sobótka, Szklarska Poręba, Jawor, Iwiny, Wałbrzych, Lwówek Śląski, Smolnik, Mrowiny, Brzeg Dolny, Godzięcin) oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i Językowego Kadr w Legnicy.

 

Celem projektu jest udzielenie wsparcia społeczno - zawodowego podopiecznym dolnośląskich młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz ich rodzinom. Wychowankowie ośrodków uzyskają kompetencje niezbędne do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie po zakończeniu pobytu w placówce.

 

W ramach projektu przewidziano realizację 27 form wsparcia, w tym 24 skierowanych do wychowanków i 3 skierowanych do ich rodzin. Formy te wchodzą w skład 4 usług aktywnej integracji społecznej (poradnictwo psychospołeczne, treningi kompetencji i umiejętności społecznych, zajęcia o charakterze terapeutycznym oraz treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym), 3 usług aktywnej integracji zawodowej (doradztwo zawodowe, zajęcia z zakresu zawodoznawstwa u pracodawców oraz kursy umiejętności zawodowych) oraz 3 usług aktywnej integracji społecznej skierowanej do rodzin uczestników projektu (poradnictwo psychospołeczne, prawne i rodzinne oraz pomoc w nawiązywaniu współpracy z podmiotami pomocowymi).

 



Formy wsparcia w projekcie:

 

Dolnośląski Program Usamodzielnienia

 

1.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych z zakresu zasad współżycia społecznego -
       Savoir vivre w życiu codziennym
2.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych w zakresie alternatywnego spędzania czasu wolnego -
       Prowadzenie własnego gospodarstwa domowego
3.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych w zakresie zarządzania budżetem domowym
       i oszczędzania - Przedsiębiorczość i zarządzanie własnym budżetem
4.    Doradztwo zawodowe - Badanie predyspozycji zawodowych uczestników projektu oraz stworzenie
       dla nich Indywidualnych Planów Działania

Poradnictwo psychospołeczne

 

5.    Warsztaty z zakresu integracji i budowania partnerstwa w grupie
6.    Warsztaty z zakresu stresu i metod radzenia sobie z nim
7.    Warsztaty z zakresu agresji i metod radzenia sobie z nią

Treningi kompetencji i umiejętności społecznych

8.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych z zakresu edukacji mediacyjnej i rozwiązywania
       konfliktów
9.    Trening kompetencji i umiejętności społecznych z zakresu postaw asertywnych
10.  Trening kompetencji i umiejętności społecznych z zakresie autoprezentacji

Zajęcia o charakterze terapeutycznym

11.    Dogoterapia
12.    Hipoterapia
13.    Zooterapia
14.    Arteterapia
15.    Floroterapia z elementami fotografiki
16.    Terapia przez dramę – zajęcia teatralne
17.    Terapia przez muzykę – zajęcia muzyczne
18.    Terapia przez taniec – zajęcia taneczne

Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym

19.    Warsztaty dotyczące środków psychoaktywnych (w tym uzależnienia od Internetu)
20.    Warsztaty dotyczące cyberprzemocy
21.    Warsztaty dotyczące zachowań autoagresywnych
22.    Warsztaty dotyczące intymności człowieka

Integracja zawodowa

23.    Zajęcia z zakresu zawodoznawstwa w zakładach pracy – u pracodawców
24.    Kursy umiejętności zawodowych

Wsparcie dla rodzin

25.    Codzienny 12-godzinny telefon zaufania dla rodzin uczestników projektu
26.    Codzienna 12-godzinna infolinia e-mail`ingowa dla rodzin uczestników projektu
27.    Spotkania doradczo-psychologiczne dla rodzin uczestników projektu w placówce.

.


.

Realizację zadań projektu "Nowa Perspektywa - Lepszy Start" w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Wałbrzychu rozpoczęliśmy w miesiącu styczniu 2017r. Wychowankowie naszej placówki, którzy zakwalifikowali sie do udziału w projekcie, zostali podzieleni na cztery 6-osobowe grupy. Od początku stycznia bieżącego roku, poprzez udział w cyklicznych zajęciach, realizują oni następujące zadania projektowe:

 

zadanie 1 - Dolnośląski program usamodzielnienia - Trening kompetencji i umiejętności społecznych
z zakresu zasad współżycia społecznego (savoir vivre w życiu codziennym);

 

zadanie 2 - Dolnośląski program usamodzielnienia - Trening kompetencji i umięjetności społecznych
w zakresie alternatywnego spędzania czasu wolnego (prowadzenie własnego gospodarstwa domowego);

 

zadanie 3 - Dolnośląski program usamodzielnienia - Trening kompetencji i umięjetności społecznych
w zakresie zarządzania budżetem domowym i oszczędzania (przedsiębiorczość i zarządzanie własnym budżetem domowym);

 

zadanie 4 - Dolnośląski program usamodzielnienia - Doradztwo zawodowe (szeroko rozumiane doradztwo zawodowe i badanie predyspozycji zawodowych);

 

zadanie 5 - Wsparcie dla rodziny w formie poradnictwa psychologicznego, pomocy w nawiązywaniu wspólpracy z podmiotami pomocowymi oraz poradnictwa prawnego i rodzinnego;

 

zadanie 22 - Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym - warsztaty dotyczące środków psychoaktywnych (w tym uzależnienia od internetu);

 

zadanie 23 - Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym - warsztaty dotyczące cyberprzemocy.

.


Cykl zajęć w ramach realizacji programu
"Savoir Vivre"

Znajomość dobrych manier przydaje się wszędzie i niemal w każdej sytuacji, dlatego wiedza jaką zdobyli nasi podopieczni podczas  zajęć projektowych z „Savoir Vivre” pozwoli im pewniej wkroczyć w dorosłe życie. W tej dziedzinie bardzo ważne jest bowiem to, jak nas odbierają inni już podczas pierwszego spotkania. Powitanie i przedstawienie się to dwa decydujące momenty, które sprawiają, że wywieramy na innych osobach  pozytywne lub negatywne wrażenie, dlatego jest tak ważne. Podczas realizacji zadań projektowych cieszył nas zapał i zaangażowanie, z jakim wychowankowie pracowali nad kształtowaniem prawidłowych zachowań w towarzystwie. Nie zawsze wszystko udawało się od razu wykonać prawidłowo. Tak było na przykład podczas pracy przy doborze właściwego stroju i nauce wiązania krawatów. Jednak wystarczył upór i zaangażowanie chłopców, by wszyscy opanowali to zadanie. Kolejne tematy: prawidłowe zachowanie przy stole, w restauracji, kawiarni, czy też organizowanie przyjęcia urodzinowego,  bardzo przypadły do gustu naszym uczniom. Nie obejmowały one jedynie wiedzy na temat tego, którym widelcem należy jeść daną potrawę. Zarówno estetyka jedzenia, towarzyski bon-ton jak i kultura bycia pozostaną ważnymi elementami w życiu codziennym naszych wychowanków. W tematyce zajęć znalazła się teoria, praktyka i prezentacja. Były pokazy, rozmowy i wiele niekończących się pytań. Na koniec uczestnicy sami przygotowali przyjęcie urodzinowe, zakończone konsumpcją. To pewne, że znajomość wszystkich zasad wyuczonych i przećwiczonych na zajęciach z savoir vivre przez naszych chłopców, pomoże  uniknąć wielu gaf i nieporozumień w sytuacjach wymagających kulturalnego i stosownego zachowania.

.

Przykładowe zajęcia w pracowni "Savoir Vivre" >>>
.

Prowadzący zajęcia - Dorota Pawelec, Krystyna Osiewała

Pracownia do zajęć "Savoir Vivre"


Cykl zajęć w ramach realizacji programu
„Prowadzenie własnego gospodarstwa domowego”

W okresie od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku odbywały się w naszej placówce zajęcia w ramach realizacji programu „Prowadzenie własnego gospodarstwa domowego”. Był to cykl  obejmujący 72 godziny zajęć warsztatowych, przygotowujący wychowanków do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego. W zajęciach uczestniczyło 24 chłopców, którzy pracowali w 4 grupach projektowych. Podczas zajęć wychowankowie nabywali wiedzę dotyczącą obowiązków wynikających z codziennego prowadzenia samodzielnego gospodarstwa domowego oraz czynności, których wykonywanie jest niezbędne do funkcjonowania w życiu codziennym. Uczyli się planowania zadań, realizacji codziennych zakupów, przygotowywania posiłków, sprzątania i utrzymywania czystości i porządku w gospodarstwie domowym, a także zachowania się podczas sytuacji nietypowych, które mogą zaskoczyć ich w domu. Podczas zajęć warsztatowych dokonywali drobnych napraw instalacji elektrycznej, prasowali, prawidłowo nakrywali do stołu. W specjalnie przygotowanej pracowni kulinarnej uczyli się samodzielnie przygotowywać posiłki z wykorzystaniem przeróżnych elementów najnowszego sprzętu gospodarstwa domowego. Nauczyciele prowadzący zajęcia, podczas czynności ewaluacyjnych stwierdzili, że ich podopieczni nabyli bardzo dużo umiejętności praktycznych przewidzianych w programie, który wspólnie realizowali.

Przykładowe zajęcia praktyczne w pracowni kulinarnej >>>

.

Prowadzący zajęcia - Iwona Baran, Krystian Machowczyk

Pracownia kulinarna do zajęć projektowych


Cykl zajęć w ramach realizacji programu
"Przedsiębiorczość i zarządzanie
własnym budżetem domowym"

Równolegle z rozpoczęciem zadań realizacji projektu „Nowa Perspektywa – Lepszy Start” nasi wychowankowie uczestniczyli w cyklu zajęć dotyczących przedsiębiorczości. Te zajęcia odbywały się w ramach realizacji programu "Przedsiębiorczość i zarządzanie własnym budżetem domowym". Podczas tych zajęć uczestnicy projektu pracowali w czterech grupach sześcioosobowych, co w dużej mierze pozwoliło na indywidualne podejście do każdego z nich i uwzględnienie jego zainteresowań w tej dziedzinie. Tematyka zajęć dotyczyła wielu zagadnień dotyczących zarówno przedsiębiorczości „domowej” jak i kwestii dotyczących założenia i prowadzenia własnej firmy. Chłopcy uczyli się o tym, jak należy postępować prowadząc własną działalność gospodarczą, jak dbać o finanse domowe a także o tym, jak racjonalnie gospodarować budżetem domowym. Prowadzący zajęcia, specjalista ds. ekonomii – Paweł Jakubas w swojej pracy wykorzystywał ciekawe dydaktyczne metody pracy, np. burza mózgów, mapowanie myśli itp. Wykorzystywał edukacyjne materiały filmowe, które zamieszczone są do celów dydaktycznych na portalu NBP. Uczestnicy zajęć pracowali indywidualnie lub w zespołach zadaniowych, rozwiązując praktyczne problemy dotyczące przedsiębiorczości. Ćwiczenia te miały na celu ukazać praktyczne zastosowanie postaw przedsiębiorczej w życiu codziennym nie tylko prywatnym ale i zawodowym.

.

Przykładowe zajęcia w ramach realizacji programu >>>

Prowadzący zajęcia - Paweł Jakubas
.


Cykl zajęć w ramach realizacji programu
"Doradztwo zawodowe. Badanie predyspozycji zawodowych"

W miesiącu lutym 2017 r. chłopcy z grup projektowych uczestniczyli w indywidualnych zajęciach z doradcami zawodowymi. Indywidualne zajęcia z doradcą zawodowym miały na celu rozpoznanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych, które będą przydatne w podejmowaniu racjonalnych decyzji dotyczących wyboru kształcenia oraz kierunku szkolenia, jako czynników, które w przyszłości rzutują na przebieg kariery zawodowej oraz określenie celu zawodowego i konsekwentne do niego dążenie.

Indywidualna rozmowa z doradcą zawodowym oparta na kwalifikacjach, umiejętnościach, zainteresowaniach, talentach, hobby i predyspozycjach psychofizycznych chłopców ma na celu także wskazanie aktualnej sytuacji na rynku pracy, wymagań pracodawców stawianych kandydatom na określone stanowiska pracy oraz przeciwwskazań do wykonywania określonych zawodów. Na podstawie przeprowadzonych rozmów indywidualnych z doradcami zawodowymi chłopcy zostali zakwalifikowani do uczestnictwa w szkoleniach zawodowych, które zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami zawodowymi poszerzą ich wiedzę oraz wpłyną na rozwój zawodowy.

 


Cykl zajęć w ramach realizacji programu
„Kursy umiejętności zawodowych”

W drugim semestrze roku szkolnego 2016/2017, w ramach projektu „Nowa Perspektywa – Lepszy Start” rozpoczęły się zajęcia realizujące założenia programu „Kursy umiejętności zawodowych”. Pierwszy kurs zawodowy, pod nazwą Elektryk - montaż i konserwacja instalacji elektrycznej, rozpoczął się 8 marca,  jest kursem trwającym 175 godzin i zakończy się w czerwcu 2017 roku. Zajęcia dla elektryków prowadzone są w Zespole Szkół Budowlano - Elektrycznych w Świdnicy, gdzie grupa projektowa pracuje pod okiem nauczycieli i instruktorów z branży elektrycznej.

Drugi kurs zawodowy, którego nazwa brzmi Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie - wykonywanie robót malarsko-tynkarskich, również trwa od 8 marca. Jest to 125 godzinny kurs, którego zakończenie zaplanowane jest w maju 2017 roku. Zajęcia dla grupy monterów budowlanych odbywają się w Centrum Kształcenia Zawodowego w Świdnicy, gdzie uczniowie pracują pod okiem instruktorów budownictwa i technologii wykończenia wnętrz. Podczas zajęć w ramach powyższych kursów uczniowie nabywają szeregu umiejętności praktycznych, niezbędnych do pracy w branży elektryczno – budowlanej a także wiedzy bardzo przydatnej do dalszego kształcenia zawodowego po ukończeniu naszego gimnazjum.

 

Przykładowe zajęcia w Zespole Szkół Budowlano - Elektrycznych >>>
.

Przykładowe zajęcia w pracowni budowlanej Centrum Kształcenia Zawodowego >>>

.


Zooterapia

Od początku roku szkolnego 2017/2018 wychowankowie uczestniczą w zajęciach z zooterapii. Jest to bardzo efektywna metoda pomocnicza w resocjalizacji. Podczas terapii z udziałem zwierząt można nauczyć się swoich własnych reakcji na bodźce zewnętrzne, zachowania w różnych sytuacjach. Ogromną rolę odgrywają tutaj kontakt, dotyk, zabawa. Efekty mogą być widoczne nawet po kilku miesiącach. Osoby po takiej formie terapii zyskują pewność siebie, otwartość oraz umiejętność nawiązania kontaktu z innymi ludźmi. Przebywanie ze zwierzętami działa terapeutycznie, uspokajająco w sytuacjach stresogennych, stanach lękowych, nadpobudliwości, zmniejsza napięcie psychiczne, obniża ciśnienie. Może pobudzać do aktywności w przypadku depresji i apatii. Widocznie poprawia się ogólna odporność organizmu, stan psychiczny. Obcowanie ze zwierzętami leczy samotność, dlatego warto to wykorzystywać w resocjalizacji niedostosowanych społecznie. Ta cenna relacja człowiek – zwierzę, może otworzyć drogę w kierunku pozytywnych zmian osobowości naszych wychowanków.

 

Przykładowe zajęcia z zooterapii >>>

 


Cykliczne warsztaty z zakresu agresji i metod radzenia sobie z nią

W ramach projektu unijnego „Nowa Perspektywa – Lepszy Start” odbywają się w naszym ośrodku także zajęcia z zakresu treningu zastępowania agresji. Trening ten składa się z trzech komponentów:

  • treningu kontroli złości, który uczy sposobów kontrolowania własnej impulsywności,
  • treningu umiejętności prospołecznych, który przekazuje  alternatywne wobec agresji sposoby zachowania się
  • treningu wnioskowania moralnego, który rozwija myślenie moralne.

Na zajęciach Wychowankowie przyglądają się swoim emocjom, poznają pojęcia  takie jak złość, agresja, przemoc, wartości moralne. Uczą się etapów tworzenia i narastania złości, oraz zatrzymania jej tak, by nie stała się agresją. Przy pomocy scenek i dramy ćwiczą umiejętności społeczne takie jak: proszenie o pomoc, przepraszanie, podejmowanie decyzji, negocjowanie. Wzmacniają poczucie własnej wartości i akceptacji siebie i innych. Uczą się w konstruktywny sposób rozwiązywać konflikty. Przy pomocy dylematów moralnych rozmawiają o wartościach i o tym, jak praktycznie kierują się nimi w życiu. Zajęcia przeplatają zabawy integracyjne, które rozładowują trudne emocje i pomagają w miłym spędzeniu czasu.

 


Cykl warsztatów z zakresu integracji i budowania partnerstwa w grupie

Głównym celem tych zajęć jest nauka naszych wychowanków budowania pozytywnych relacji interpersonalnych, opartych na współdziałaniu i zgodnych z normami społecznymi. Uczestnicy uczą się współpracować ze sobą, wykorzystywać posiadane już kompetencje społeczne oraz komunikować się ze sobą w sposób otwarty i asertywny.
Metody, jakie wykorzystuje się do pracy na zajęciach to głównie pogadanki, ćwiczenia w parach, w małych grupach oraz indywidualne. Wykorzystuje  się  także takie narzędzia, jak scenki z elementami psychodramy, burza mózgów, gry integracyjne, ćwiczenia interpersonalne. 
Podczas zajęć korzysta się z takich pomocy jak: flipchart, papier, mazaki, farby, pastele, cytryny, wełna, stemple, gazety.
Główne tematy poruszane na zajęciach to:
- budowanie zaufania w grupie, szukanie wspólnych cech łączących nas z innymi, 
- poznawanie siebie, wyrównywanie szans
- komunikacja interpersonalna, blokady w komunikacji
- mocne i słabe strony
- system wartości, 
- motywacja do działania, do zmiany
- umiejętności negocjacyjne
- empatia i rozwiązywanie trudnych emocjonalnie problemów życiowych.

 

Przykładowe zajęcia z  zakresu integracji i budowania partnerstwa w grupie >>>

 


Pracownia do zajęć projektowych


Film z projektu "Nowa Perspektywa - Lepszy Start"