21 maja 2018r. na lekcjach techniki, nasi uczniowie przyglądali się budowie i zasadzie działania silników dwusuwowego i czterosuwowego. Były to lekcje bardzo interesujące pod względem dydaktycznym, ponieważ chłopcy obserwowali krok po kroku pracę poszczególnych podzespołów tych maszyn, bezpośrednio na profesjonalnych ruchomych modelach silników. Są to pomoce, które wykorzystuje się na lekcjach przedmiotów zawodowych w technikum mechanicznym.
Zajęcia rozpoczęliśmy od zagadnień teoretycznych, podczas których wykorzystaliśmy niezwykle cenny materiał multimedialny. Był to pokaz slajdów, który powstał w ramach projektu gimnazjalnego w naszej szkole pod opieką Krystiana Machowczyka i dotyczył właśnie tego tematu. Uczniowie obserwowali ruch posuwisto – zwrotny tłoka, ruch wahadłowy korbowodu oraz pracę wału korbowego pracującego ruchem obrotowym. Podczas zajęć warsztatowych, obserwowaliśmy na żywo współpracę wszystkich elementów silnika, własnoręcznie wprawiając go w ruch za pomocą mechanizmu korbowego. Praca silnika obserwowana w przekroju nad wyraz skutecznie pokazuje i uczy zasad mechaniki zastosowanej w tych maszynach. Oczywiście pod koniec zajęć próbowaliśmy zaprojektować schemat układu korbowego silnika dwusuwowego. Po zajęciach uczniowie stwierdzili, że z tak zdobytą wiedzą można z powodzeniem próbować sił kształcąc się w zawodzie mechanika na szczeblu ponadgimnazjalnym. To bardzo ważny aspekt w dziedzinie naszej pracy pod kątem preorientacji zawodowej, szczególnie dla chłopców, którzy planują już dalszą naukę.
.
Materiał multimedialny do zajęć dydaktycznych >>>
.
Zajęcia przygotował i prowadził nauczyciel - Krystian Machowczyk.
Pomoce dydaktyczne – własny warsztat nauczyciela.
Tekst i zdjęcia - K. Machowczyk........