Uczniowie pierwszej klasy gimnazjum od dłuższego już czasu zgłebiają na lekcjach informatyki tajemnice oprogramowania MS Office 2007. Po ćwiczeniach w projektowaniu z autokształtów oraz edytorze równań w MS Word, przyszedł czas na pracę w arkuszu kalkulacyjnym. Niejeden przekonał się już, że praca w aplikacji Excel wymaga sporej wiedzy i orientacji w bardzo bogatym interfejsie narzędzi roboczych.
Dnia 21 marca, z okazji pierwszego dnia wiosny, wybraliśmy się do... klorowej krainy graficznej Excela. Podczas zajęć tworzyliśmy tabelaryczne zestawienia danych liczbowych. Stosując poznane dotychczas formuły obliczaliśmy średnie arytmetyczne, różnice, procenty i inne parametry matematyczne. Dowiedzieliśmy się między innymi, jak prowadzić kalkulację wydatków finansowych lub monitorować utrzymanie średniej ocen szkolnych na odpowiednim poziomie. Następnie, na podstawie tworzonych w tabelach danych generowaliśmy kolorowe wykresy, dzięki czemu wyniki naszej pracy mogliśmy odczytywać w postaci graficznej. Podczas ćwiczeń okazało się, że przedstawione przez nas graficznie dane możemy dowolnie modyfikować, dzięki czemu powstawały przepiękne kolorowe wykresy trójwymiarowe, słupkowe, kołowe, stożkowe i inne. Prawdą jest zatem, że zawód informatyka ma dziś wiele wspólnego z zawodem artysty, ponieważ w wielu sferach efekt jego pracy komputerowej zależy od kreatywnej twórczości i wyobraźni, co nie raz już znalazło potwierdzenie na lekcjach z informatyki, dotyczących różnych form grafiki komputerowej.
Zajęcia przygotował i prowadził nauczyciel - Krystian Machowczyk.